Waterstofstation gaat IJsland brandschoon maken

Trouw: Europa, zaterdag 26 april 2003 Iris Ludeker

Schone auto's, een schoon milieu. IJsland is deze week begonnen met een project dat die toekomstvisoenen dichterbij moet brengen. Donderdag werd in Reykjavik het eerste waterstoftankstation ter wereld geopend. Auto's die op waterstof rijden, stoten geen uitlaatgassen uit.

Vooralsnog is het milieuvriendelijke walhalla nog niet gearriveerd op het eiland. Het Shell-tankstation is alleen nog geschikt voor een prototypisch voertuig. Pas in augustus zullen drie door DaimlerChrysler geproduceerde bussen in Reykjavik op waterstof gaan rijden, die twee jaar lang getest zullen worden. Elke bus zal ongeveer tweehonderd kilometer kunnen rijden voordat een nieuwe tankbeurt nodig is.

Het is de bedoeling dat in tien jaar tijd alle bussen en auto's op IJsland worden vervangen door exemplaren met een waterstofcel. In 2006 wordt het eerste vissersschip op waterstof verwacht. Uiteindelijk moet IJsland omstreeks 2030 de eerste duurzame economie zonder uitlaatgassen zijn.

IJsland werd gekozen voor het project, dat voor een groot gedeelte door de Europese Unie wordt gefinancierd, omdat het negentig procent van zijn elektriciteit via geothermische energie opwekt. Dat is goedkope en schone stroom. De waterstof die door middel van die elektriciteit wordt opgewekt, is dus ook betaalbaar en schoon.

Waterstof wordt met elektriciteit opgewekt door water te scheiden in zuurstof en waterstof. Die twee elementen komen vervolgens weer samen in een brandstofcel. Bij de chemische reactie die volgt, ontstaat energie die wordt gebruikt om een voertuig voort te stuwen. De enige afvalstof is water, dat ontstaat als de waterstof zich opnieuw bindt met zuurstof.

In IJsland bestaat de ambitie om uitlaatgassen op relatief korte termijn uit te bannen. In de rest van de wereld ligt dat wat moeilijker, omdat het opwekken van waterstof moeilijk en duur is. Toch is de Europese Unie van plan om ook in de rest van Europa kleinschalige waterstofprojecten van de grond te krijgen. Via het project CUTE (Clean Urban Transport for Europe) zullen dit jaar waterstofbussen gaan rijden in negen andere Europese steden, waaronder Amsterdam.

Copyright: Trouw